wz

I-ťing  

ČÍNSKÁ MINCE - 9. STOLETÍ
     
 

I-ťing  -  Klasická kniha proměn

Úvod

I-ťing, neboli Kniha proměn, je považován za nejstarší čínský klasický text a v průběhu dějin si získal neobyčejné uznání a oblibu. Obsahuje několik rovin textu a přesně stanovený počet výkladů, které přitahují pozornost již více než dva tisíce let. Tato kniha se stala základním učením pro mnoho filozofů, politiků, mystiků, alchymistů, jogínů, magiků a v nedávné době i pro řadu vědců a matematiků. Na Západě se objevila před více než čtyřmi sty lety, kdy jeden křesťanský misionář napsal německému filozofovi a matematikovi Gottfriedu Wilhelmu Baronu von Leibnizovi zprávu o podobnosti mezi systémem binární aritmetiky, na němž Leibniz pracoval, a strukturou dávného čínského klasického díla.



Vezměte tři mince, položte si otázku a rozhoďte je na stůl
nebo
stiskněte toto tlačítko.





TRIGRAMY

DOLNÍ
TRIGRAM
KLÍČ K URČOVÁNÍ HEXAGRAMŮ
HORNÍ TRIGRAM 
NEBE JEZERO OHEŇ HROM VÍTR VODA HORA ZEMĚ
NEBE 1 43 14 34 9 5 26 11
JEZERO 10 58 38 54 61 60 41 19
OHEŇ 13 49 30 55 37 63 22 36
HROM 25 17 21 51 42 3 27 24
VÍTR 44 28 50 32 57 48 18 46
VODA 6 47 64 40 59 29 4 7
HORA 33 31 56 62 53 39 52 15
ZEMĚ 12 45 35 16 20 8 23 2

ČÍSELNÝ SEZNAM HEXAGRAMŮ 
1 2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31 32
33 34 35 36 37 38 39 40
41 42 43 44 45 46 47 48
49 50 51 52 53 54 55 56
57 58 59 60 61 62 63 64


Seznam hexagramů Klasické knihy proměn

Autorství

Tradice připisuje autorství I-ťingu čtyřem autorům. Jsou to Fu-Si, legendární postava z doby přibližně 3000 let př. n. l.; král Wen, vůdce země z jedenáctého století př.n. l.; vévoda z Čou, syn krále Wena, a konečně Konfucius, humanistický filozof z šestého až pátého století př. n. l.. Všechna tato jména představují významné osobnosti, jež hrály podstatnou úlohu při vzniku a rozvoji čínské civilizace. Fu-Si je zástupce rozkvětu kultury, o němž se traduje, že naučil svůj lid umění lovu, rybaření a chovu dobytka; jeho jméno bývá spojováno se stanovením šedesáti čtyř znaků, na nichž je I-ťing založen. Král Wen a vévoda Čou, zakladatelé velké čínské dynastie Čou, jsou historiky považováni za vzory osvícených panovníků; tradice uvádí, že shromáždili a sestavili základní výklady k šedesáti čtyřem znakům a ke každé ze šesti linií, z nichž jsou znaky utvářeny. Konfucius byl významný učenec a vzdělanec, jenž šířil čínská klasická díla. Právě jemu je připisováno autorství komentářů, které byly postupně včleněny do původní podoby I-ťingu. Nedávno se však začalo uvádět, že autorem těchto komentářů není samotný Konfucius, ale skupina anonymních představitelů filozofické školy, kterou dle tradice založil.


Použití I-ťingu

I-ťing má mnoho způsobů praktického využití jak pro ty, kteří se s ním teprve seznamují, tak pro ty, kteří jsou s celou tradicí I-ťingu důkladně obeznámeni.
V I-ťingu je celkem šedesát čtyři znaků, jež mají tři sta osmdesát čtyři čar. Každý znak se skládá ze šesti čar, a proto se nazývá hexagram; každá čára může být buďto pevná (tzv. lichá), a pak symbolizuje jang, nebo přerušovaná (tzv. sudá), zastupující jin. Každý hexagram se skládá ze dvou trigramů, což jsou soubory tří čar. Významy hexagramů se odvozují třemi způsoby - z jednotlivých čar v určitém postavení, jež postupuje zezdola nahoru; dále z jednotlivých čar, které jsou ve vztahu s dalšími čarami a konečně ze vztahu mezi dvěma trigramy v každém hexagramu, přičemž každý trigram má svůj zvláštní význam. Tyto trigramy jsou nebe 1, země 5, oheň 7, voda 3, hrom 2, hora 4, jezero 8 a vítr 6. V základním textu I-ťingu, jsou tyto znaky vyjádřením symboliky základních prvků života, s jejichž pomocí je možno dosáhnout dalšího vývoje. Proto se taoistická nauka často nazývá "velký kotel osmi trigramů", v němž je očištěno uvědomování si.

Metoda využití trigramů

Dolní trigram vyjadřuje subjekt výkladu, horní trigram vyjadřuje objekt výkladu. Tímto objektem může být osoba, práce, situace, událost a podobně. Subjekt jste vy nebo osoba, pro kterou vykládáte.
Zaměřte se na význam trigramů a vykládejte ho ve vztahu k určité situaci. Když je například někdo neklidný, naznačuje to v případě výkladu trigramu hrom nějaký pohyb. Jsou-li vnější okolnosti nepříznivé, pak bude správným výkladem trigramu voda nebezpečí. Spojení pohybu uvnitř/dole s nebezpečím vně/nahoře utváří hexagram Obtíže. Výklad a komentář k tomuto hexagramu se pak zaměřuje na rozbor situace a na možnosti, jak ji co nejlépe zvládnout.

Analytická metoda

Trigram se skládá ze tří čar, které tradičně představují nebe, lidstvo a zemi. Nebeské, neboli božské, je spojováno s lidmi v oblasti ducha, rozumu nebo myšlení. Pozemské, neboli zemské, je spojováno s touhou a žádostí. Lidské, neboli společenské, je vyjádřeno vyvážeností rozumu a touhy, tedy duchovního a zemského. Poznání významu principů jin a jang, analýzou subjektu a objektu a určením odpovídajících trigramů pak vede k rozboru výsledných hexagramů. Zároveň je užitečné vytvářet oba možné hexagramy ze dvou trigramů, aby člověk získal pohled z obou úhlů.
Další metodou využívání trigramů je použití časové roviny. Spodní trigram představuje začátek, střed a konec procesu týkajícího se subjektu. Horní trigram představuje začátek, střed a konec procesu týkajícího se společnosti, prostředí nebo věcí. Tato metoda se dá využít u výkladů, v nichž je vrchní čára přítomnost nebo blízká budoucnost. Může se použít také pro určení výhledu do budoucnosti.
V další metodě, kterých je jinak celá řada vzhledem k různým postavením jin a jang podle jejich pravosti a nepravosti, si může čtenář výklad sám odvodit podle konkrétní situace. Nabízí to velmi dobrý a užitečný vhled, v němž si člověk ujasní svá stanoviska a podívá se na celou záležitost z mnoha pohledů. Podobně fungují i převrácené hexagramy, které ukazují, že jin a jang se v určitém smyslu vždy navzájem doplňují.
Výklad I-ťingu člověku nabízí nekonečné množství možností vzhledem k odlišnosti situací a k složitosti vzájemných vztahů objevujících se v lidském životě. Jednoduché metody výkladu I-ťingu byly prověřeny s pozoruhodnými výsledky a může je používat každý, kdo o to má zájem. Výklady však působí na čtenáře od začátku až do samého konce a není možné jim uniknout.


Příklady

Dále uvádíme příklady pohledů na jednotlivé čáry hexagramů:
Spodní linie: Ideál, možnosti, dosud neprojevené síly
2 linie: Intelektuální porozumění ideálu nebo možnostem
3 linie: Rozjímání o ideálu nebo možnostech, počátek činnosti
4 linie: Náznak procitnutí, výsledky praxí
5 linie: Uskutečnění
Vrchní linie: Poslední uskutečnění, nezbývající statická

Spodní linie: Začátek světskosti
2 linie: Rozjímání o již čistém světě, vidění skutečnosti
3 linie: Rozjímání ve světě a za světem
4 linie: Rozjímání za světem
5 linie: Rozjímání ani v ani za světem
Vrchní linie: Ztráta chuti k rozjímání

Spodní linie: Dávání, štědrost, velkomyslnost
2 linie: Dobrovolná kázeň
3 linie: Trpělivost, snášenlivost
4 linie: Životní energie
5 linie: Rozjímání
Vrchní linie: Moudrost


Jak se radit s I-ťingem

Způsob určování hexagramu pomocí tří mincí.
Nejprve formulujeme otázku. Potom hoďte šestkrát třemi mincemi (např. dvoukorunami). Zapište si hody tímto způsobem. Panna mince má hodnotu 2 (jin) a orel má hodnotu 3 (jang) -

  • 2x panna, 1x orel   =   7   -     jang (pevná linie)

  • 2x orel, 1x panna   =   8   - -   jin (zlomená linie)

  • 3x panna               =   6   -x-   jin (proměnná zlomená linie)
  • 3x orel                   =   9   -o-   jang (proměnná pevná linie)


Po šesti hodech si zapište výsledky do sloupce. První hod bude na prvním místě začínajícím odzdola.


Další informace nebo dotazy o Knize proměn
na e-mailu - vecerni.usvit@gmail.com
nebo telefonicky
Jan Žlábek   603 515 124



   

  Na úvod | Cvičení | Meditace | Aktuality | Odkazy | vecerni.usvit@gmail.com
© 2003 - 2016 Webdesign Grizzled Dragon   All rights reserved